woensdag 4 februari 2015

Wie is de Mol? | De executies


Wie is de Mol? Mijn favoriete programma, maar ondertussen maakt het me gek. Naast een groep vrienden met wie ik in een fanatieke groeps-Whatsapp zit, kijken ook ongeveer al mijn collega's Wie is de Mol? Kortom, ik ben niet alleen op donderdagavond opzoek naar het antwoord op deze vraag...


Er zijn heel veel sites, columns, Twitteraccounts en Facebookaccounts die gaan over Wie is de Mol? Alle tips, hints maken je hor en dol. Ik vond dat hier nog wel een schepje bovenop kon, alleen zal ik me beperken tot de executies. Wie en wat vallen op en wat is de eerste reactie van de groep?


Aflevering 1 - Lezen en schrijven
Afvaller: Pieter

Pieter krijgt zijn rode scherm te zien. Carolina, Viktor en Rik slaan geschrokken hun hand voor hun mond. Ajouad kijkt weg. Margriet en Marlijn kijken verslagen naar Pieter.
Martine en Chris lijken niet zo in shock als de rest. Sterker nog, ze verroeren geen vin.




Art vertelt Pieter dat hij zijn scherm zo gaat zien. Martine lijkt dat wel grappig te vinden...











dinsdag 20 januari 2015

Kerstdorp

Elk jaar maak ik een kerstdorp bij mijn ouders thuis. Ook dit jaar heb ik weer mijn best gedaan.

Het leukste is om het elk jaar anders te doen, maar door ruimte gebrek ben ik een beetje beperkt met de creativiteit.
Een paar jaar geleden woonden we tijdelijk op een grote boerderij. Daar had ik pas ruimte om een dorp te maken.



maandag 4 augustus 2014

Nieuwe tafeltjes!

M'n huisje wordt steeds een beetje meer echt m'n huisje.. :)
Ik begon met het standaard goedkope salontafeltje van de IKEA (niks mis mee! Ik hou van IKEA), maar ik wist vanaf het begin al wat ik wilde... Ik kon alleen de juiste tafeltjes niet vinden. En vorige week vond ik ze eindelijk! Precies wat ik zocht!
De tafeltjes heb ik uiteindelijk bij de Woon Express gekocht, mijn nieuwe favoriete winkel.


Nu nog de plankjes erboven afmaken en de rest van de woonkamer stukje voor stukje helemaal mijn smaak maken :)

donderdag 12 juni 2014

Opeens had ik een huisje!

Na twee jaar wachten en een schooljaar sparen had ik na een gesprek bij de wooncoöperatie opeens sneller een huisje dan ik had verwacht!

Nu kan ik ein-de-lijk al mijn creatieve ideeën uitvoeren!

De basis is er al, nu ga ik los!
Het zijn nog niet de stoelen van mijn dromen, maar ze zitten wel lekker.. :)

 Om de magnetron/oven wil ik een ombouw van steigerhout maken :)

Ik hou van Pinterest. Hier heb ik al een hoop inspiratie opgedaan. Benieuwd? Kijk eens op een van mijn Pinterestpagina's:

zaterdag 22 februari 2014

1, 2, 3 Jorrit

Foto van AD.nl
Beste Jorrit,

Wat heb jij ons verrast met je geweldige schaatswedstrijd. Een nieuw Olympisch record neerzetten terwijl er zoveel ogen gericht waren op Sven.
Wat zal jij je goed voelen. En terecht. Je hebt alles gegeven en het is gelukt! Een gouden plak op de Olympische spelen!

Wat zal het zuur voor je zijn dat de media zoveel aandacht aan Sven besteed en jou een beetje lijkt te vergeten. Misschien moet je de media daar eens op aanspreken. Zij bepalen hoeveel aandacht ze eraan geven. Tenslotte heeft Sven niet om al die aandacht gevraagd en hij zal er ook geen zin in hebben.

Maar hé, die aandacht die zij aan Sven geven, hoef jij er toch zelf niet aan te geven?
Laat je huldiging in het Holland Heineken House niet verpesten door zijn humeur. Hij heeft net de wedstrijd van zijn leven, waar hij vier jaar voor heeft getraind, verloren. Zoveel vreugde als jij voelt, zoveel verdriet voelt hij. En dan moet nog diezelfde avond heel blij gaan staan zijn voor de winnaar? Dat is ook wel een beetje lastig, vind je niet?

Maar goed, geniet van jou gouden plak, die jij zeer hebt verdiend!

woensdag 19 februari 2014

1, 2, 3 Sven

Beste Sven,

Ik kan nu zeggen dat je ontzettend goed hebt geschaatst. En dat het heel knap is dat je zilver hebt gehaald. Ik zou het je niet nadoen.
Maar ja, het maakt niet uit wat ik of iemand anders nu zegt. Jij hebt vier jaar kei en keihard getraind om hier op de Olympische Spelen in Sotsji je revanche te maken. Je revanche op dat fatale foutje van vier jaar geleden. Die wissel die je een gouden plak kostte. Alle ogen waren op jou gericht. En dan lukt het net niet. Dat is zuur.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je enorm kut voelt (excuses voor het taalgebruik, Ik kon even geen ander goed woord bedenken). Dat het heel erg moeilijk is om je concurrent die jouw gouden plak voor je neus wegkaapt (zo zal dat ongetwijfeld gevoeld hebben) met een lach op je gezicht te feliciteren.
Dat je die droom die jou vier jaar heeft gemotiveerd zo uiteen ziet spatten. Zilver is dan even niks waard. Maar er komt vast vanzelf een moment dat je er wel blij mee kunt zijn. Alleen niet meteen en dat is logisch.

Beetje flauw dan dat opeens heel Nederland over je valt en je de grond in boort. Zoals ik al zei, alle ogen waren op jou gericht. Iedereen verwachtte heel veel. Leuk dat Bob en Jorrit mee schaatste. Misschien kunnen zij dan de tweede en derde plek opvullen. Hebben we weer een 1-2-3-tje. Maar Sven, daar zitten we allemaal op te wachten!
En dan opeens Jorrit die een nieuw Olympisch record neerzet! Vlak voor je neus! Terwijl jij al zenuwachtig genoeg bent, wordt de druk nog eens extra verhoogd.
Je hebt alles gegeven, ondanks de pijn in je rug liet jij je niet kennen. Je schaatste en schaatste, maar het was net niet genoeg.

Allemaal al vervelend genoeg. Maar dan het hypocriete gedrag van de Nederlanders. Je bent opeens een slechte verliezer omdat jij als topsporter niet kon lachen nadat je DE wedstrijd verloren had. Verloren aan een concurrent met wie je nota bene vrijdag weer in dezelfde ploeg zit.
Je bent opeens een slechte verliezer omdat je in één interview, toen de journalist vroeg hoe je het zelf vond gaan, per ongeluk toegaf dat je eigenlijk meer last van je rug had dan je had verwacht.
De Nederlanders kunnen zich opeens niet meer indenken dat als je een doel hebt (waar ook nog eens een enorme druk op lag) en je haalt het doel niet, je dan teleurgesteld kunt zijn.

En dan de media. Die hebben eigenlijk de meeste macht. Zij bepalen hoe Nederland met zijn kuddegedrag nu over je denkt.
Zij schrijven overal alleen nog maar over je rugblessure, die jij maar één keer hebt genoemd, en zeggen dan vervolgens dat je dat als slechte smoes gebruikt. Zij hebben het dag in dag uit over jou. Waar ging het mis? Wat is er gebeurd? En bla bla bla, en schrijven vervolgens dat jij alle aandacht opeist en dat dat zielig is voor Jorrit.
Dat jij in een interview ook hebt gezegd dat je het heel knap vind van Jorrit en dat je zelf nog nooit zo snel hebt geschaatst, dat vergeten ze dan allemaal weer wel te melden in hun artikelen.

Nee hoor Sven, ga jij maar lekker in een hoekje zitten mokken. Ik vind dat je dat best mag.
Foto van AD.nl

Ik ga ook nog even schrijven aan Jorrit. Dat je dat weet. Anders zou het zo hypocriet over kunnen komen.

Liefs van iemand die nog steeds in je gelooft en trots op je is.



vrijdag 20 december 2013

DIY peephole frame van Friends


De afgelopen week ben ik lekker crea bezig geweest met papier-maché. Het resultaat? Een klein beetje FRIENDS in mijn huis!

Binnenkort een tutorial om er zelf een te maken.



zondag 15 december 2013

Tip: Hoe zet je social media buttons op je blog?



Ik heb urenlang gezocht naar een duidelijke, makkelijke manier om Social Media Buttons op mijn site te krijgen..
Uiteindelijk heb ik het gevonden en is het gelukt, maar om een ander nou ook zo te moeten laten zoeken, terwijl ik nu een makkelijke manier heb? Onzin. Dus hierbij de Nederlandse uitleg:




1. Zoek op Google naar free Social Media Buttons en download die. Meestal worden ze dan gedownload als zipbestand. 


2. Klik op 'alles uitpakken' en open daarna de map waar ze uitgepakt zijn. Nu zie je alle buttons.

3. Ga nu naar http://photobucket.com/ en log in (of maak een gratis account aan)


4. Upload de plaatjes (buttons als .png bestand naar Photobucket. Daarna kun je ze terugvinden in je library van Photobucket.

5. Ga op één van de plaatjes staan en klik op de menuknop rechtsboven de foto. Klik op 'Get links'.

6. Kopieer de HTML url.

7. Open nu een nieuw Word bestand en plak daarin de url.
8. Sla een paar regels over en plak daaronder de volgende link:

<a href="PLAK HIER DE URL VAN JE SOCIAL MEDIA SITE" target="_blank"><img alt="" src="PLAK HIER DE URL VAN DE FOTO" /></a>

(Let op! Je moet voor iedere button deze link opnieuw gebruiken)

9. Plak nu de HTML code die je net ook in het Word bestand hebt geplakt op de plek van de ORANJE tekst.

10. Plak op de plek van de GROENE tekst de url van de webpagina waar de bezoeker heen gestuurd moet worden (je Pinterest pagina, je Twitter account enz.) 

11. Maak zo alle buttons, plak alle links (die met de url van de site en van de afbeelding) onder elkaar in een HTML-gadget op je site.


12. Klik op 'opslaan' en voilà! Je hebt social media buttons op je site!

maandag 9 december 2013

Het leed van een kerstboom...

Het hele jaar sta ik heerlijk in het bos
Niet in standaard maar gewoon lekker los
De hele familie gezellig om mij heen
En allemaal net als ik, op één been
Maar dan komt december, fijn voor de mensen
Maar wij bomen kunnen ons wel iets anders wensen

Mannen met bijlen staan om ons te gappen
Staan doodkalm de hele familie om te hakken
Daarna liggen we op een hoop in de wagen
Ik lig bovenop, dus ik mag niet klagen
Bij de handelaar liggen wij op de grond
Een nare ervaring als je eerst altijd stond

Dan het gezeur van klanten over ons figuur
We zijn te vol, te kaal en dan ook nog eens te duur
Er gebeurt heel wat voordat men de koop sluit
Ze pakken je bij je nek en schelden je uit
Je verlangt naar de plek waar ze je haalden
Want per klant verlies ik tientallen naalden

Maar het ergste komt als je bent verkocht
En wat men dan uithaalt is zeer vergezocht
Je wordt in de hoek van de kamer geplant
Met een piek op je kop en een bal in je hand
Pas tegen de avond is men met mij klaar
Ik zit onder de kaarsjes en engelenhaar
En dan terwijl ik geeuw, komt de jongste met de spuitsneeuw

Zo sta ik dan een aantal dagen voor gek
En dan halen ze me opnieuwvan mijn plek
Alles gaat eraf, ik wordt afgetuigd
Ik voel me zo vrij, mijn hartje juicht

Dan pakken ze mij beet, ik ben wat verwonderd
Want ik word zomaar uit het raam gedonderd
Zeker 15 jongens rennen op mij af
En slepen mij naar huis op een snelle draf

Eindelijk zijn we er na een halfuurtje
En dan gooien ze me weer in een schuurtje
En daar ben ik niet de enige boom
Ik ben bij mijn familie en denk dat ik droom

Op een avond gaan we weer op een hoop
Ik lig op mijn buurman denneboom Joop
En dat is het laatste wat ik weet

Daarna werd het verschrikkelijk heet..

zondag 1 december 2013

Tip: Bestanden toevoegen aan Blogger



Na lang zoeken kwam ik erachter dat het eigenlijk heel makkelijk is om PDF-bestanden en Word-, Excel- of Powerpoint-bestanden toe te voegen aan je Blogger (of Blogspot).

Via de stappen hieronder moet het lukken:
(of klik op de afbeelding onderin voor een uitleg met plaatjes)


1. Open Google Drive (https://drive.google.com/)
     Hiervoor moet je je inloggen met een Google +  account, 
     maar omdat je Blogger gebruikt heb je dat al.


2. Upload het bestand dat je wilt delen (PDF, Word, PowerPoint 
    enz.)

3. Klik op ‘Delen’

4. Kopieer de link

5. Wijzig de instellingen voor delen naar “Iedereen met de link”

6. Plak de link in je Blogger bericht. En voilà!
    Je kunt ook een afbeelding aan je Blogger toevoegen en 
    aan die afbeelding de link naar het 
    bestand koppelen (afbeelding toevoegen, afbeelding 
    selecteren en link toevoegen via het menu).


Klik op deze afbeelding voor
het PDF bestand van deze uitleg

donderdag 28 november 2013

Het moderne kerstverhaal

Heb je je wel eens afgevraagd hoe het kerstverhaal eruit zou zien als het zich in deze tijd zou afspelen?
Nou zo ongeveer:



VictoriaMilan vs. Sire

9 nov 2011
De website die je stimuleert een affaire te beginnen en vreemd te gaan vs. Sire, de organisatie die je laat zien wat het met je kind doet als je gaat scheiden. 
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wat kan ik me hier ontzettend kwaad om maken!
Een website die je stimuleert om vreemd te gaan, reclames maakt op de radio en tips geeft hoe je zo geheimmogelijk vreemd kunt gaan. Wat bezielt dit land?

De eerste keer dat ik de reclame hoorde dacht ik dat er een geintje werd gemaakt. Kom op, een website die er trots op is een huwelijk kapot te maken. Dat bestaat toch niet?
Ik besloot voor de zekerheid even een kijkje te nemen op de site, voor ik mijn woede onterecht uitte. Maar niets was minder waar. VictoriaMilan.nl bestaat echt. Onder de naam van de site pronkt trots de slogan: Herleef de passie - Begin een affaire.

Om je affaire (of web-flirt, de keuze is aan jou) zo geheim mogelijk te houden geven ze allemaal tips weg.
Tip 1: Kies een anonieme niet-identificeerbare gebruikersnaam. Zo kan je man/vrouw er niet achter komen dat je het met een ander doet.
Tip 2: Upload een foto die je gezicht niet laat zien. NB! Draag geen kleding of juwelen die makkelijk te herkennen zijn.
Want je wilt natuurlijk niet dat de vermoedens van je partner(!) bevestigd worden!
Tip 3: Met een eenvoudig middel kun je je gezicht onherkenbaar maken voor je de foto op het net zet.
Hoewel ik vind, dat als je de ballen hebt je aan te melden bij VictoriaMilan en bewust voor een affaire kiest, je ook de ballen moet hebben om je dan te tonen.
Tip 4: Het Openbare/Privéfoto icoon, gebruik je om je foto's te verbergen voor het publiek. Op het moment dat je een member genoeg vertrouwd, geef je hem/haar een Privésleutel om toegang te krijgen tot jouw privéfoto's.
Met andere woorden: Weet je zeker dat je hier niet te maken hebt met je eigen partner, de man/vrouw tegen wie je "Ja, ik wil" zei en naast wie je elke avond in bed ligt? Dan kun je je foto's van jou met jullie kinderen laten zien.
Weet je wat ze op die site hadden moeten zetten? De tv-reclame van Sire. De campagne die ouders bewust maakt van de consequenties van een scheiding voor hun kinderen. En dan moet je vooral eens kijken naar de teksten die zijn getatoeëerd. Die teksten die hen hun hele leven achtervolgen. Omdat jij zo nodig stiekem een affaire wilde beginnen.

En ik zeg niet dat je niet mag scheiden. Wanneer je niks meer voelt voor de ander en jij, je partner en de kinderen alleen maar ongelukkig worden kun je in sommige gevallen beter uit elkaar gaan. Dan is het beter zo. Maar waarom je partner zo ontzettend veel pijn doen door bewust voor een affaire te kiezen? En waarom je kinderen tekenen voor het leven? Zij zullen veel moeite hebben om iemand nog te durven vertrouwen. Ze vertrouwde hun papa/mama immers ook....
Voor mij heeft Sire overduidelijk gewonnen. Zij betekenen tenminste wat. Zij doen iets waar iedereen beter van wordt.
Oja. En dit is niet geschreven door een gefrustreerde seksloze vrouw die erachter is gekomen dat haar man vreemd gaat hoor. Ik ben gewoon een Pabo student die wekelijks te maken heeft met verdrietige en getraumatiseerde kindjes die een denkbeeldige tatoeage van Sire met zich meedragen.
Gelukkig kom ik na zo'n dag thuis waar mijn ouders, die volgend jaar 25 jaar getrouwd zijn, zitten te wachten tot we weer met het gezinnetje compleet zijn.

Studenten slecht in taal

14 okt 2011


Ja hoor, er is er weer één. Een krantenartikel over hoe slecht studenten wel niet in Nederlands zijn. Hoewel niet iedereen over één kam geschoren wordt hoor: het gaat hier alleen om allochtone studenten, studenten die van het MBO komen, havisten en hbo'ers van allochtone afkomst. Blijven er naar mijn idee niet veel over, maar goed, dat terzijde.

Mij, een Pabo 3 student die van het MBO komt, verbaast het niks hoor. Toevallig zitten wij nu midden in het project "Hersenen in actie" waarin wij onder andere geleerd hebben dat iets wat fout is aangeleerd er heel moeilijk weer uit te krijgen is.
Grappig om dan te zien dat je mentor op stage, jouw goede voorbeeld, zelf op ieder werkblad dat fout gemaakt is schrijft dat het kind het 'overnieuw' moet doen.
Voor degene die zich nu met een fronsende wenkbrauw afvragen wat daar fout aan is: je doet iets 'over' of je doet het 'opnieuw'. Iets 'overnieuw' doen bestaat niet.

Net zoiets als wanneer de juf een les met geld geeft. De juf koopt iets bij het kind en het kind rekent uit hoeveel het kost. De juf pakt een paar plastic appels en vraagt: "Hoe duur kost dit?"
Oei, en daar heb je hem al. Je vraagt namelijk "Hoe duur is dit?" of "Hoeveel kost dit?"

Ook heel irritant is het wanneer een docent je verwijt dat "Je tas groter is als jijzelf". Fout meester! Mijn tas is groter DAN mijzelf. Als je hem doorhebt is de regel van 'als' en 'dan' best makkelijk hoor. Maar ja, als jouw meester je heeft aangeleerd dat je bij een vergrotende trap 'als' kan gebruiken, tja...

Enfin, wat ik wil zeggen is dat de studenten nu wel de schuld krijgen zo slecht te zijn in Nederlands, maar dat de leerkrachten, hoogleraren en docenten eerst eens even naar zichzelf moeten luisteren voor ze een oordeel klaarhebben.
En dan heb ik het over de journalisten die deze krantenartikelen schrijven nog niet eens gehad.

Oja, en dit geldt natuurlijk niet voor alle leerkrachten, hoogleraren, docenten en journalisten. Alleen die op een school, universiteit of voor een krant werken. Ik wil ze tenslotte niet allemaal over één kam scheren.

Sokken in sandalen

9 aug 2011


Al bijna 22 jaar loop ik rond met een onbeantwoorde vraag: Waarom dragen mensen in godsnaam sokken in sandalen??

Eigenlijk kan ik me al niet vinden in het feit dat er mensen zijn die sandalen dragen. Ik vind ze over het algemeen gewoon lelijk. Maar goed, wie ben ik om daarover te oordelen? Ik ben een Birkenstock liefhebber en er zijn vast ook mensen die die lelijk vinden.

Over het feit dat er mensen zijn die sandalen leuk en/of fijn vinden kan ik me dan ook nog wel vinden. Ze zijn tenslotte erg handig in de zomer. Een fris windje tussen je tenen door, geen zweetvoeten in warme schoenen en je tenen kunnen gewoon vrijuit wiebelen omdat ze niet geklemd zitten in een paar dikke witte sportsokken.
Ho, wacht eens! Dat zitten ze wel! Er gaat hier iets goed fout. Volgens de Van Dale zijn sandalen ‘open schoenen’. Open schoenen horen open te zijn. Bedoelt voor blote voeten, niet voor sokken. Wat bezielt mensen? Geven zij niet om hun voeten? En kan het ze niet schelen dat ze er belachelijk bijlopen? En wat is eigenlijk het nut van sokken in sandalen? Dan kan je toch net zo goed gewoon dichte schoenen aantrekken? Als iemand een antwoord weet op een van deze vragen… Laat het me weten! Je zou de eerste in 22 jaar zijn!

Je hebt trouwens verschillende soorten “sokken in sandalen”. Zo heb je de klassieker, met stip op 1 qua lelijkheid: de Jezus-slipper met witte sportsokken. Meestal gedragen door de mannen van middelbare leeftijd die hun sixpack al een tijdje kwijt zijn. Ze dragen ze het liefst in combinatie met een korte broek en trekken de sokken tot ongeveer hun oksels op.
Een goede nummer 2 gaat naar Crocs met sokken. Hoewel… die zou ook best op 1 kunnen staan. Maar goed, dat is weer een heel andere blog.
Dan heb je de laatste-nieuwe-mode sokken in sandalen. Gedragen door meisjes die aantrekken wat “in de mode is”, of het nou staat of niet. Meestal dragen zij de wat leukere sandaaltjes met witte sokjes met een kant randje omgeslagen. Dezelfde die meisjes van 4 ook dragen, maar dan in zwarte lakschoentjes.

Daar waar ik voorheen iedere vorm sandalen afweerde, heb ook ik me nu toch gewaagd aan een paar sandaaltjes. Eigenlijk ook wannabe sandalen, want ze hebben wat weg van laarsjes. Maar ik draag ze wel zonder sokken! 

De geheimen van een kleuter

23 jan 2011


Nog niet alle kleuters snappen het doel van een geheim...

Afgelopen week heb ik afscheid genomen van mijn lieve kleutertjes. Mijn rapport was goed en ik mag het het volgende semester gaan proberen in groep 3.
Natuurlijk gebeurt dit niet onopgemerkt. Ongeveer een week lang heb ik dagelijks aan moeten horen dat de kleuters vooral niets voor me aan het maken waren. En dat het vooral geen boekje was. En dat het vooral niet in de kast verstopt lag.

Op mijn laatste stagedag hielden ze het niet meer en vertelde een jongste kleuter per ongeluk wat hij voor mij getekend had.
De arme kleuter kreeg meteen 10 oudste kleuters over hem heen.
Gelukkig kon ik de klas wijsmaken dat ik echt niets heb gehoord, behalve het grapje dat hij maakte.
De rest van de dag hebben ze me per ongeluk een heleboel van dit soort "grapjes" verteld.

Het voorval was compleet langs een van de andere kleuters gegaan. Tijdens de werkles kwam ze naar me toe met een groot probleem: 'Juf, ik mag niet zeggen dat we een boekje voor jouw hebben gemaakt, want dat is geheim. Maar wat is een geheim?'

Ook tijdens het feestje bleek het erg moeilijk geheimpjes te bewaren. Ik citeer: 'Juf, ik ga me achter de boom verstoppen en dan moet jij me zoeken, goed?'. Ik heb me rot gezocht.

Na de traktatie,waarvan ik de hele dag heb gezegd dat ik die vooral niet had, was het tijd om echt afscheid te nemen.
Na 25 plakzoenen en knuffels heb ik groep 1/2 aap voor de laatste keer als hun stagejuf uitgezwaaid. Ik met mijn geheime boek vol tekeningen en zij met hun geheime traktatie.

Daar wordt aan de deur geklopt...

10 nov 2010
Een van de leukste tijden van het jaar komt er weer aan.
De tijd van surprises, gedichten en stuiterende kleuters.


Ik zie mezelf nog staan. Strak van de spanning en veilig diep in mijn jas gedoken staan mijn nichtje en ik te wachten op de boot. De boot met daarop Sinterklaas, alle pieten, het grote boek en natuurlijk een heleboel pakjes in het ruim.

Vanaf die dag ben je extra lief. Je zusje en jij hebben spontaan geen ruzie meer, je moeder hoeft niet eens meer te vragen of je je speelgoed op wil ruimen en je eet elke dag zonder mokken je prakje op. Want tja, de pieten houden alles in de gaten en het wordt allemaal genoteerd in het grote boek…

Terwijl Sinterklaas bij de burgemeester even aan het uitrusten is van de lange reis (!) rennen jij, je zusje en je nichtje naar het huis van opa en oma. Sinterklaas komt straks door hun straat en vanaf het balkon heb je het beste uitzicht.
Het zwaaien naar Sinterklaas is meteen perfect te combineren met het volgen van de intocht van Sinterklaas op tv. Dat hij twee provincies verder aankomt heb je niet eens in de gaten. Er is maar één Sinterklaas dus er zal heus wel een verklaring voor zijn.

Tot pakjesavond word je met de dag een beetje spannender. ’s Avonds in bed hoor je duidelijk de voetstappen van Zwarte Piet op het dak en als je je schoen mag zetten doe je helemaal geen oog meer dicht.
Tot de grote avond is aangebroken. De uitnodiging staat al een week te pronken op de schoorsteen. Sinterklaas heeft namelijk ook nog eens precies bijgehouden wie dit jaar aan de beurt is om iedereen over de vloer te krijgen en nodigt ons allemaal bij mijn oom en tante uit.

Het is een gezellige, maar vooral spannende avond. Stilzitten kun je allang niet meer en je stemgeluid wordt met de minuut harder. Het is dat je ouders niemand anders dan zichzelf hier de schuld van kunnen geven, anders had je vast allang achter een dikke laag behang gezeten.
Het grote moment komt steeds dichterbij. De muziek wordt aangezet en je schreeuwt keihard mee met ‘Sinterklaas hou je vast’ tot…Er nog harder op de deur wordt gebonkt!
Je ogen schieten bijna uit je hoofd van schrik en dan kan je ook nog eens niet schuilen bij je vader omdat hij net op dat moment op de wc zit.

Bijgekomen van de spanning kan het feest nu echt beginnen. Er staan vier zakken cadeautjes op jou en de rest te wachten! Traditioneel mogen je nichtje en jij na deze feestavond waarin Sinterklaas je toch erg lief bleek te vinden, samen in het grote bed slapen.
En dan... is het allemaal weer voorbij en moet je nog 364 nachtjes wachten op de volgende pakjesavond…

Inmiddels zijn de vier zakken ingeruild voor vier surprises en komen de gedichten al een behoorlijk eind boven het “Sint zat eens te denken, wat hij jou dit jaar zou schenken” niveau uit.

Toch hoef ik gelukkig niks te missen van de echte Sint sfeer. Mede dankzij de Club van Sinterklaas, die ik geoorloofd mag volgen omdat ik anders niet met de kleuters van mijn stage mee kan praten.
Nog maar 8 nachtjes voor hij komt!
 

Busje komt zo...

28 sep 2010


Sinds mijn oma de 80 gepasseerd is, gaat ze regelmatig met het busje ergens heen. Ze wil niet afhankelijk zijn. Voor het busje ging ze met de metro. Maar sinds de ov chippas vindt ze dat maar allemaal gedoe.
Maar of het busje nou zo’n goede oplossing is… 


Een paar weken geleden zou oma met haar zus op verjaardagsvisite gaan. Ze zouden om half 2 opgehaald worden voor een ritje van zo’n 20 minuten naar een vriendin.
Om 5 voor half 2 stond het busje klaar. Perfect!
Precies op tijd reed het busje weg. Maar voor zij weggebracht zouden worden, zouden eerst de twee mensen die al in het busje zaten weggebracht worden. Prima, first in, first out. Alleen reed je onderweg naar de bestemming van de twee mensen praktisch langs de bestemming van mijn oma en haar zus, maar dat terzijde.
De chauffeuse was duidelijk nog niet zo lang busjes-chauffeuse en kon ook niet zo goed met de tomtom overweg.

Nadat meneer en mevrouw weggebracht waren, ging het busje verder naar Schiebroek, de eindbestemming van mijn oma. Tenminste, ze dachten dat ze naar Schiebroek gingen. Wist oma veel dat de chauffeuse dacht dat ze in Lombardije moesten zijn.
Een halfuur en een uitleg dat ze niet in Lombardije maar in Schiebroek moesten zijn later, besloot de chauffeuse wel even met kantoor bellen omdat die de verkeerde naam hadden doorgegeven. De chauffeuse vond dat zij mijn oma niet alsnog weg hoefde te brengen, het was immers niet haar schuld. Gelukkig moest ze mijn oma toch wegbrengen van de baas, anders hadden mijn oma en haar zus moeten lopen van Lombardije naar Schiebroek.
Mopperend reed de chauffeuse toch maar door naar Schiebroek. Onderweg nog een paar keer gestopt om de weg te zoeken en met kantoor te bellen. De klok tikte immers door en het was al bijna 4 uur(!) en om 4 uur moest ze de volgende klant alweer ophalen.

Omdat het al bijna 4 uur was en oma om 2 uur bij haar vriendin zou zijn én omdat ze toch dicht bij mijn oma’s huis waren, verzocht oma de chauffeuse haar maar thuis te brengen, het had nu toch geen zin meer om nog te gaan. Maar de chauffeuse, die schijnbaar erg onder de indruk is van haar baas, had de opdracht gekregen oma en haar zus naar Schiebroek te brengen, dus dat zou ze doen ook.

Omdat het nu toch wel echt bijna 4 uur was, en de busschauffeuse de andere klanten natuurlijk echt niet kon laten wachten, haalde ze de klant van 4 uur even op en bracht ze die, voor ze mijn oma naar Schiebroek bracht (sjongejonge), eerst even op plaats van bestemming.
Laten we het er op houden dat dat bijna in één keer goed ging. Bijna.
Het was inmiddels half 5 en nu moesten ze nog flink omrijden door de stad (obstakel 1), langs een cementwagen (obstakel 2) en weer keren omdat de cementwagen nog wel even bezig was (3) voor ze ein-de-lijk bij hun vriendin waren.

Oma’s zus moest nu toch wel erg nodig naar de wc, dus die ging vast, terwijl mijn oma hun vriendin vast ging zoeken in het restaurant van het tehuis.
Maar voor mijn oma goed en wel binnen was, werd ze op haar schouder getikt. Of zij mevrouw ** was (en ja dat was ze), die om 5 uur het busje had besteld!
Ze waren dus zo lang onderweg geweest dat het busje om ze weer op te halen achter het busje dat ze bracht geparkeerd stond!
Nou vraag ik je…

Gelukkig was deze meneer wat meer ervaren. Hij heeft namelijk kunnen regelen dat mijn oma en haar zus nog een paar uur konden blijven en pas om 7 uur weer opgehaald zouden worden. En voor de heenreis hoefde ze niet te betalen. Een meevallertje na zo’n dagje buzzen. 

Ezelsbruggetjes

28 jun 2010


Vraag me niet waarom ik op dit moment met 30 graden achter de laptop zit, maar het is zo.
Nou oke dan, eigenlijk moet ik nog een verslag maken maar ik doe alles om dat uit te stellen... Daarom ga ik zo eerst nog even zwemmen om af te koelen. Oh, en ik moet nog even lunchen want dat schaaltje vla van vanochtend is nu wel verteerd.


Anyway, ik had vandaag nog even een herkansing (erg leuk als de rest van middelbareschoolgaand en studerend Nederland ligt uit te puffen op het strand) die ik dus moest leren in diezelfde 30 graden die het gisteren en eergisteren ook was.
En dat heb ik dus ook gedaan. In de tuin, dobberend op het luchtbed in ons zwembad.
Want als je dan toch moet leren, kan je het jezelf maar beter makkelijker maken toch?

Maar hoe krijg je in godsnaam in je hoofd wat een etymologisch, syllabisch, syntactisch, orthografisch of een morfologisch principe is? Het uit elkaar houden van die woorden is al een opgave opzich, laat staan de goede betekenis bij het goede principe.
Tot ik gister, dobberend in het zwembad, op het briljante idee kwam ezelsbruggetjes te verzinnen. Gewoon, bij elk woord iets verzinnen waardoor het blijft hangen.
En ik moet wel toegeven dat sommige van mijn ezelsbruggetjes een beetje ver gezocht zijn, maar ik onthoud het wel op die manier!

(Oh, het gaat hier trouwens om de soort taalfouten die kinderen (en volwassenen) maken.)

Maar goed, de vergezochte ezelsbruggetjes. Ik noem een voorbeeld: orthografisch principe (spelling. Wat is de juiste volgorde van letters in een woord).
Mijn ezelsbruggetje? Ortho = orthodontist > zet o.a. plaatjesbeugels, plaatje voor plaatje, op je tanden. Plaatje voor plaatje > letter voor letter!

De rest is logischer.
Morfologisch? Mor > more = meer > meer woordstukjes!
Syntactisch? > Welke volgorde van zinsdelen (syn > zin) is slim (tactisch) > volgorde van zinsdelen!
Syllabisch? > Sylla > Je hoort 'aa', maar je schrijft 'a'!
Etymo... Oke, genoeg.

Ik heb mijn toets gehad en door mijn ezelsbruggetjes wist ik wel mooi wat wat was. Maar of ik nou ook het juiste antwoord heb gegeven bij de vreemd omschreven vragen is nog maar de vraag...
Maar het is wel leuk om na de toets van je klasgenootjes te horen dat zij een vraag wisten door jouw ezelsbruggetje!
 

Er was eens... een juf met 25 kleuters

12 jun 2010


Kleuters. Ik vind het de geweldigste wezens die er zijn. De heerlijke, voor hun, oh zo logische gedachtes, het kudde gedrag, hun rijke fantasie en de bloedserieuze opmerkingen...

Om 8 uur ben ik al op school. Ik zet mijn spulletjes weg, maak snel een mooie ronde kring, leg Flip de beer klaar en haal dan een kopje thee. De 10 minuten die ik nog heb voor de kleuters komen gebruik ik om wakker te worden.

En dan is het 10 voor half 9 en mag de deur open. Vijfentwintig kleuters stormen met hun moeder, broertjes en zusjes naar binnen. Met zijn tienen tegelijk (kleuters én moeders) verdringen ze zich om me heen. De een om zijn nieuwe sokken te laten zien, de ander om te vragen of ik er goed op wil letten dat dochtertjelief haar jas wel dicht doet met het buitenspelen.
Wat denkt ze zelf met -3 graden.
Om half 9 ga ik bij de deur staan en zeg ik “tegen de kinderen” dat we gaan beginnen. De moeders gaan mopperend weg, maar blijven eerst nog even uitgebreid zwaaien voor het raam.

Goed, we kunnen beginnen. Eerst even de dag. ‘Het was gisteren woensdag, wie weet wat voor dag het dan vandaag is?’ Het antwoord: ‘Morgen!’
Okee, we gaan verder. Het kringgesprek. Flip heeft tenslotte niet heel de dag de tijd.
Met het kringgesprek let ik goed op, ik wil niet zo’n juf zijn die overal ‘oh, leuk’ op zegt. Dat mag niet eens, er zitten een heleboel eisen aan een goed kringgesprek (enthousiast zijn, doorvragen, goed luisteren enz.), anders loop je het risico zelfs ‘oh leuk’ te zeggen als een kind vertelt dat haar konijn dood in zijn hok lag.

25 weekendverhalen later is het de hoogste tijd om naar buiten te gaan.
Nu kunnen we natuurlijk niet met zijn vijfentwintigen tegelijk op de gang onze luizenzak pakken, openmaken, jas uit eruit halen, luizenzak weer terug hangen en onze jas aantrekken, dus dit gaat in groepjes van vier kinderen.
Een dikke 20 minuten later zijn we er klaar voor.
Vol goede moed stap ik achter de kinderen aan naar buiten. Maar nog voor iedereen goed en wel buiten is komen de eerste kinderen klagen. Het sneeuwt en ze hebben koude vingers.
Mijn wijze juffenraad luidt: ‘Als je je handen in je zakken doet blijven ze lekker warm.’ Het wijze antwoordt van de kleuter is: ‘Dat kan niet juf, mijn zakken zitten vol.’ Ik vraag aan de kleuter wat ze dan in haar zak heeft wat zo groot is dat haar handen er niet meer bij kunnen. Haar antwoord is: ‘Mijn wanten juffie’.

Na een half uur blauwbekken, 16 koude handen warmen en 380 sneeuwballen later gaan we naar binnen. Bij de ingang krijg ik bijna ruzie met één van de kinderen: ‘Juf, ik bewaar mijn sneeuwbal wel in mijn jaszak voor als we weer naar huis gaan’. En ik mocht niet lachen.

Nadat alle kleuters, tegelijk, hun jas weer terug in de luizenzak hebben gestopt (het gaat wat chaotisch, maar we zijn toch een stuk sneller klaar) is het tijd om te eten en te drinken.
Ik wil net een hap van mijn energierijke koek nemen als een van de kleuters naar me toe komt: ‘Juf, wil jij mijn banaan openmaken? Mijn moeder heeft hem zo strak dicht gedaan!’
De kleuter en ik nemen ons voor om om 12 uur aan zijn moeder te vragen of ze zijn banaan niet meer zo strak dicht wil maken.

Mmm… even een aflevering van ‘Huisje, boompje, beestje’ dan maar. In polonaise lopen we zo stil als we kunnen (de achterste uit de rij: ‘JUF! WAT ZIJN WE GOED STIL HÈ?!’) naar de televisie.
‘Oke, ja mag op deze lijn gaan zitten’ (ik wijs een lijn die door de hele speelzaal loopt aan). Binnen 10 seconden zitten alle 25 kinderen meest linker hoekje van de lijn. Ze nemen nu ongeveer een halve meter van de acht meter waar ze uit konden kiezen in beslag.

Na ‘Huisje, boompje, beestje’ hebben we nog een half uur tijd om te “werken” en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan.
En nu moeten niet alleen alle 25 jassen uit de 25 luizenzakken, maar ook de 25 tassen, 25 broodtrommels en 25 bekers.
Tien minuten later (vraag me niet hoe.. Maar het is wel een nieuw record!) lopen we in polonaise naar buiten. Waar ik zo ongeveer 20 ogen nodig heb om alle wegschietende kinderen te volgen om te zien of ze wel naar de goede moeder lopen.

En dan… heb je weekend. En moet je weer een week wachten voor de kleutertjes weer lekker op je schoot kruipen (en een plasje laten glippen), hun verhalen komen vertellen en “ruimtenaarsvliegtuigje” komen spelen. 

Stroomstoring

19 apr 2010


Daar zit je dan. Het hele weekend hard gestudeerd, zelfs het zonnetje heeft je niet veel gezien. Eindelijk heb je het idee dat je een toets echt helemaal, van achter naar voor en binnenstebuiten, uit je hoofd kent.
Je bent op tijd naar bed gegaan en ook op tijd weer opgestaan om nog net die laatste paar dingetjes door te nemen. Vervolgens ga je extra vroeg van huis om niet te laat te komen en dan...
Sta je stil omdat de metro stroomstoring heeft...


Op zo'n moment zie je je weekend in vogelvlucht voorbij flitsen. Je ziet jezelf vrijdagochtend nog in je pyjamaatje en met een kopje thee achter je laptop kruipen. Met je boeken in de aanslag, klaar om het menselijk lichaam, het nut van hefbomen en de werking van een batterij te lijf te gaan.
Heel de dag braaf samengevat. En het ging goed, heel goed.

En toen zondag. Buiten leek het hartje zomer. Iedereen was buiten maar jij, jij zat braaf te leren.
Maar met resultaat! Want je kende het. Je wist de antwoorden op je zelfgemaakte vragen, had zo goed geleerd dat je in gedachte zag of het spijsverteringsstelsel boven of onderaan de pagina stond.
Voor de zekerheid stond je maandag toch op tijd op, want weet je het, na een lange nacht slapen, nog steeds wel?

Om te voorkomen dat je te laat bij je toets aankomt ga je wat vroeger van huis, bij de metro hoef je op niemand te wachten, omdat jij en je vriendinnetje elkaar al tegenkwamen in de bus. En om het geluk compleet te maken komt de metro al binnen 1 minuut.
Je voelt dat dit jou dag is, alles zit mee!
Tot Rhoon is er niets aan de hand, je bespreekt nog even hoe het ook al weer zat met de kracht van katrollen en deelt je ervaringen van een weekend studeren.
Opeens valt het je op dat je al een tijdje stilstaat. Je ziet nu pas dat een paar metromannetjes met een stoel langslopen om ze een eindje verderop neer te zetten en er eens lekker bij gaan zitten.
De deuren gaan open en je wordt verzocht uit te stappen. Of je de metro terug tot Tussenwater wilt nemen om daar over te stappen op de Calandlijn. Je dag is stuk.

Wachtend op de metro zie je de minuten, die normaal altijd zo snel gaan, nu enorm langzaam voorbij kruipen (wat ook weer positief is, anders ben je sowieso te laat voor je toets). En eindelijk, na 10 minuten (het leek wel een uur), komt de metro. Omdat je nu via de Calandlijn rijdt, besef je je opeens dat je nu ook nog moet overstappen bij Beurs.
Aangekomen bij Beurs kijk je vol goede moed op het aankondigingsbordje en dan zakt de moed je in je schoenen. Ten eerste zie je dat het al bijna 5 voor half 12 is (en je hebt over 5 minuten een toets). Vervolgens worden je ogen naar de minutenmelder getrokken, de eerstvolgende metro komt pas over 33(!) minuten, de moed zakt je, zo mogelijk, nog verder in de schoenen.
Je vriendinnetje en jij besluiten om te gaan lopen. 20 minuten later kom je bezweet en moe (je hebt ook nog gerend) aan bij het klaslokaal...
Na een beetje aandringen en met zielige trouwe honden ogen kijken, mag je toch naar binnen om de toets te maken! Maar, je krijgt geen extra tijd, je moet gewoon net als de rest om half 1 stoppen.

Je krijgt je toets voor je neus geschoven, bekijkt de vragen, en ziet dan... dan je niet voor niks geleerd hebt. Misschien is het dan toch jou dag.
Nu moet je alleen nog een week of twee met spanning op de uitslag wachten...

Juf, je veter zit los!

3 apr 2010


Juf, je veter zit los - Juf, er zit een spin in je haar - Juf, ik heb een cadeautje voor je - Juf... 1 april! 

Ik hou wel van 1 april. Iedereen is een beetje vrolijker op zo'n dag. Hoewel, de meeste mensen dan. Behalve de oh zo zielige piepeltjes die de lol van een geintje niet in kunnen zien.

De kinderen zien die lol wel. En ik had het geluk dat ik mocht stagelopen...
En hoe leuk kinderen 1 april ook vinden, ze snappen het nog niet helemaal.
Iedere 10 seconden maken ze een "coole" 1 april grap. Wat er dus op neerkomt dat ik donderdag ongeveer 263 keer heb gehoord dat mijn veter los zat (er zaten niet eens veters in mijn schoenen, maar dat terzijde), 195 keer dat ik een spin in mijn haar had en zelfs dat er een dinosaurus op het schoolplein liep.
Geweldig! Vooral omdat ze me niet eens de tijd geven naar mn veters te kijken, want nog voor ik mijn hoofd beweeg wordt er al '1 April!!' achteraan geroepen.
En vervolgens liggen ze een half uur in een deuk.

Nee, als je het doet, moet je het goed doen.
Zoals bij het jeugdjournaal. Hoewel 3 kwart van Nederland ieder jaar een soort competitie houdt om de grap zo snel mogelijk te ontdekken, zijn er toch altijd wel een paar duizend kinderen die er intrappen (waarschijnlijk veel meer, maar die geven het natuurlijk niet toe).
Een paar jaar geleden was de 1 april grap: 'Rol van Harry Potter voor Jan Peter Balkenende'. Duidelijk dat dit de 1 april grap was natuurlijk, maar zeg eerlijk, het had best gekunt toch?

Nou lukt het al nooit iemand om een verrassing voor mij geheim te houden, laat staan een 1 april grap. Op zulke dagen ben ik goed op mijn hoede.
Ik trapte dan ook mooi niet in de 1 april grap bij de Vie&Die (tenminste, ik mag hopen dat het een 1 april grap is).
Donderdag hing er opeens een brief op de deur van de kantine met de mededeling dat, omdat we langer pauze houden dan mag, de duur van de pauze terug is gebracht naar 7, 5 minuut.
Leuk bedacht, maar niemand trapte erin natuurlijk. Dachten wij.
Bleek er toch één collega erin getrapt en zelfs de arbowet erop af wilde sturen.

Nee, op zo'n dag als 1 april neem ik alles met een korreltje zout.
Maar wel nadat ik heb gecontroleerd of het zout niet vervangen is door suiker natuurlijk.
(Hoewel dat wel minder erg is dan andersom).
 

Lakse studenten

4 feb 2010


Oké, Nederlanders zitten vol vooroordelen. Meestal maak ik me er niet zo druk om, maar nu ze ons, studenten, onze studiefinanciering af willen nemen en ons dan ook nog lui en laks noemen, moet ik hier toch wel even een stokje voor steken.

Het eerste vooroordeel wil ik gelijk even uit de wereld helpen. Wij “studenten” zijn namelijk niet te lui of te laks om onze ov-kaart op te laden. Ik en nog ongeveer een miljoen studenten zijn namelijk al vanaf half december aan het proberen onze ov-kaart op te laden, want toen hingen er al overal van die onaardige aankondigingen dat als je je ov-kaart niet voor 31 januari had opgeladen, je dan niet meer gratis mocht reizen.
Tot eind december was het totaal nutteloos in de rij te gaan staan bij dat apparaatje. Het enige wat dat apparaat steeds aangaf was dat je achternaam nog niet aan de beurt was. Welke achternaam dan wel aan de beurt was weet ik niet, want zelfs mensen van wie de achternaam met een 'A' begint waren nog niet aan de beurt.
Maar goed, niet getreurd, we hadden immers nog een hele maand om onze ov-kaart op te laden.
In januari probeerde we het opnieuw (nieuw jaar, nieuwe kansen). Tot mijn verbazing was mijn achternaam (beginnend met een 'S') vanaf 2 januari opeens meteen aan de beurt.
Na 20 minuten in de rij, drie gemiste metro’s en 30 medestudenten die ook in de rij stonden later, was ik eindelijk aan de beurt. Ik stopte mijn ov-kaart in de gleuf en toen kwam het in beeld: ‘Op dit moment kan uw ov-kaart niet worden opgeladen, onze excuses’
En daar sta je dan 20 minuten voor in de rij.
Zo is dat nu een stuk of 3 keer gebeurd, tot de dag dat én mijn achternaam aan de beurt was én mijn ov-kaart op dit moment wel opgeladen kon worden. Jottum!
Vorige week (een paar dagen voor de gevreesde deadline) stonden er nog genoeg studenten in de rij van wie of de achternaam nog niet aan de beurt was, of bij wie zijn ov-kaart op dit moment niet opgeladen kon worden. Naast hen stonden de mensen van de Metro en de Spits krantjes uit te delen, waarin een verwijtend stuk stond over lakse en luie studenten die tot het laatste moment wachtten met het opladen van hun ov-kaart.
Nou vraag ik je…

En ik weet niet hoe het komt, maar Nederland denkt dat wij, studenten dus, een luxe leventje leiden. We zijn lui, feesten iedere avond, om vervolgens de volgende dag tot een uurtje of 1 uit te slapen, hoeven amper naar school en hoeven ook niet te werken, want we krijgen toch bergen studiefinanciering.
Nou, ik zal jullie uit de droom helpen. Ik moet gewoon 5 dagen in de week naar school, moet bijna iedere dag om kwart over 6 opstaan en weer thuis ben ik vaak zelfs 's avonds nog bezig voor school. Daarnaast werk ik iedere vrijdagavond, zaterdag en soms ook op zondag. Wat betekent dat ik met een beetje geluk 1 dag in de week vrij ben.
Ik heb nu nog een auto (een luxe ik weet het, maar het is de enige optie wil ik nog een heel klein beetje weekend overhouden), maar die moet ik waarschijnlijk verkopen omdat ik het simpelweg gewoon niet meer kan betalen. En ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst eens lekker geshopt heb. Je zou denken ‘Joh meid, dan ga je toch wat meer werken.’
Dat zeggen ze ook, maar eigenlijk bedoelen ze dan: ‘Stop dan helemaal met je sociale leven, stop met sporten en offer heel je vakantie dan lekker op om te gaan werken’.

En dan wil de overheid de studiefinanciering afschaffen om zo te bezuinigen?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind die inzamelingsactie van Haïti een heel mooi gebaar. Maar als er zo’n grote crisis is in Nederland en ze de studiefinanciering van studenten af willen schaffen omdat er bezuinigd moet worden, waar halen ze dan in godsnaam die 40 miljoen euro vandaan?

Liedjes

28 jan 2010


Ken je dat? Dat je een liedje hoort en dat dat liedje dan de rest van de dag in je hoofd zit? Ik heb dat ook. Alleen dan iets erger. En met kinderliedjes.

Het probleem is dat ik heel veel kinderliedjes ken. En ik zit op de Pabo, dus ik leer er nog dagelijks een aantal bij.
En ik kan er niks aan doen, maar als ik een stukje van een liedje hoor, is de kans heel groot dat het in mijn hoofd blijft hangen.
Een slechte eigenschap van mij is alleen dat ik het liedje niet zachtjes in m'n hoofd zing, maar gewoon hardop.


Maar mensen vragen erom hoor. Het is echt niet mijn eigen schuld dat die liedjes in mn hoofd komen.
Zoals vorige week. Vertelt Twan dat ie 3 Boarded Collies heeft.
'Wat voor honden?'
'Samson honden'
Samson honden! Dan vraag je er toch om? Dus daar ging ik:
'Samson, Samson
Het is een heel ondeugende, maar lieve hond'

En van de week in de metro, we hadden het erover naar welke tv programma's je altijd keek toen je klein was. Ik keek de smurfen...
Een kwartier later betrapte ik mezelf erop dat ik iedereen welkom heette in Smurfenland.
Je weet wel:
'Hee kom naar Smurfenland, welkom allemaal!
Ja, kom naar Smurfenland, het land van pracht en praal!'
Die laatste zin begreep ik vroeger nooit.

Als ik er zo eens over nadenk, heb ik eigenlijk best vaak een liedje van Bassie en Adriaan in mijn hoofd. Vraag aan me hoeveel dagen een jaar heeft en een halfuur later zing ik, zonder dat ik het zelf in de gaten heb (misschien is dat nog wel het ergste), 365 dagen heeft een jaar.
Je weet wel:
'365 dagen heeft een jaar,
12 maanden, 52 weken
En er is een jaar verstreken...'

En van de week heb ik één keer die bestel-nu-de-aller-leukste-Bassie-en-Adriaan-ringtones reclame gezien waarop Adriaan zingt: 'Kijk links en rechts en nog een keer voor je oversteken gaat…' (of is het: …als je oversteken moet…?). En Bassie staat er dan als een debiel naar links en rechts kijkend naast. Maar goed, ik heb die reclame maar één keer gezien, maar ik heb het liedje de afgelopen week zo’n 100 keer gezongen.
Het scheelt dat het dan wel leerzame liedjes zijn. Dat maakt het minder erg. Vind ik.

Zo gaat dat eigenlijk heel de dag door.
Ik vroeg me altijd af hoe het komt dat ik zo vaak schor ben, maar ik geloof dat ik nu wel een vaag vermoeden heb..

Kerst bij de Vie&Die

24 dec 2009


Het is weer Christmastime! Alle kerstbomen zijn opgetuigd, de straten worden verlicht door lampjes en de laatste noot van het kerstliedje wat je hoort is meteen de beginnoot van het volgende kerstliedje. 

Ik geniet van de kerst, de gezelligheid (naast een kerstpakket met onder andere een pot mayonaise (jottum) krijg je ook nog een kerstdiner), de warme sfeer in de winkels (er staan bij ons zo'n 20 kerstbomen verspreidt door de winkel) en alle mensen die zo vredig met elkaar omgaan (ahum).

Mensen die vredig met elkaar omgaan? Eigenlijk is iedereen zo schijnheilig als de pest. We zeggen ja terwijl we nee denken en we glimlachen beleefd terwijl we eigenlijk elkaars hersens in willen slaan.

Sinds vrijdagmiddag heb ik vakantie. Nou ja, vakantie... Van school dan, want de meeste tijd van de vakantie breng ik in de Vie&Die door.
Wat ik opzich niet erg vind, want ik hou wel van de gezellige drukte tijdens de kerstperiode en ik verdien weer lekker.
Alleen jammer dat de meeste klanten er niet zo over denken. Die zijn allemaal gestrest en chagrijnig.
Ook in de kerstvakantie zijn al onze standaard klanten er. De campinggasten (ze zijn flink chagrijnig, want ze mogen met de sneeuw niet in hun tentje op de camping bivakeren), de oververhitte moeders (ze hebben het nu nog zwaarder want ze hebben hun kroost nu 2 weken lang, iedere dag, om zich heen en, misschien nog erger, ook manlief heeft vakantie) en de workaholics, die verplicht vrij moeten nemen met kerst (en nu moeten ze ook nog cadeautjes kopen. Wat een rotleven).

De cadeaudozen en sokken (orgineel!) vliegen over de toonbank en ik en mijn collega's helpen iedereen met een grote glimlach terwijl we volledig uit de maat Flappie meezingen.
En dan begint het. Midden in 'Vader zei dat ik niet in de schuur mocht komen', vraagt een klant of ik zijn cadeautje in wil pakken. Achter hem beginnen de moeders te zuchten. Hoe durft iemand in een winkel, terwijl hij een cadeau koopt nou te vragen of het ook nog ingepakt kan worden? Weet hij niet hoe het werkt?
Ik zie het probleem niet, ik vind het niet erg om in te pakken en deze man vraagt het tenminste, in plaats van dat hij het meedeelt ('Het is een cadeautje' is heel irritant). Terwijl ik het cadeautje inpak gaat het gezucht en gesteun achter me gewoon door.
Maar dan... De volgende klant is de oververhitte moeder. Ze heeft vier cadeautjes, of ik die even in kan pakken. Ik mag geen klanten slaan, dus ik moet haar op een andere manier duidelijk maken dat ik dit niet pik.
Uit wraak voor het zuchten om een klant die één cadeautje ingepakt wilde hebben en het vervolgens vragen of ik haar vier cadeautjes in wil pakken, pak ik ze lekker allemaal in net te kleine papiertjes en heel langzaam in. Eigen schuld.

Aan het eind van de dag heb ik toch wel erg moeie voeten en ben ik alle chagrijnige klanten, die er zelf voor hebben gekozen op de laatste dag alle inkopen te doen en dan boos worden als het inpakpapier op is, toch echt wel zat.
Maar ik mag niet klagen, want ik heb in deze tijden van crisis...
Crisis? Iedereen geeft ± €100,- uit aan kerstcadeaus. En dan heb ik de kerstkaarten (+ drie velletjes kerstzegels want dan krijg je er zo'n leuke agenda bij) en het kerstdiner voor heel de familie nog niet eens meegerekend.
Ik dwaal af. Wat loop ik nou te klagen, ik heb in deze tijden van crisis tenminste nog een baan.
En moeie voeten? Wat loop ik nou te zeuren? Er zijn genoeg mensen die dolgraag heel de dag zouden willen staan, maar het niet kunnen.
En heel de kerstvakantie werken? Dat is toch helemaal niet erg! Er zijn genoeg mensen die dolgraag heel de vakantie zouden willen werken, maar geen werk kunnen krijgen. Ik ben gewoon niks gewend, zegt een heel irritante man tegen me. Hij is alleen even vergeten dat ik 5 dagen naar school ga, huiswerk heb, en elk weekend werk. Iincl. de zondag, want het is tegenwoordig iedere zondag feest.
Hij heeft geluk dat ik beleefd moet blijven tegen klanten en ze niet mag slaan.

Ik begrijp eigenlijk niet dat ik na al die klanten nog steeds van de kerst hou, want naast het klagen over inpakpapier, de lange rijen en sokken die er niet meer in de goede maat zijn, hebben ze me ook nog verteld hoe vervelend ze het vinden om naar familie te moeten, ze heel de dag alleen maar eten en cadeautjes krijgen die ze niet willen.
Wat hebben we het toch zwaar.

Merry Christmas everybody! :merrychristmas: