donderdag 28 november 2013

Liedjes

28 jan 2010


Ken je dat? Dat je een liedje hoort en dat dat liedje dan de rest van de dag in je hoofd zit? Ik heb dat ook. Alleen dan iets erger. En met kinderliedjes.

Het probleem is dat ik heel veel kinderliedjes ken. En ik zit op de Pabo, dus ik leer er nog dagelijks een aantal bij.
En ik kan er niks aan doen, maar als ik een stukje van een liedje hoor, is de kans heel groot dat het in mijn hoofd blijft hangen.
Een slechte eigenschap van mij is alleen dat ik het liedje niet zachtjes in m'n hoofd zing, maar gewoon hardop.


Maar mensen vragen erom hoor. Het is echt niet mijn eigen schuld dat die liedjes in mn hoofd komen.
Zoals vorige week. Vertelt Twan dat ie 3 Boarded Collies heeft.
'Wat voor honden?'
'Samson honden'
Samson honden! Dan vraag je er toch om? Dus daar ging ik:
'Samson, Samson
Het is een heel ondeugende, maar lieve hond'

En van de week in de metro, we hadden het erover naar welke tv programma's je altijd keek toen je klein was. Ik keek de smurfen...
Een kwartier later betrapte ik mezelf erop dat ik iedereen welkom heette in Smurfenland.
Je weet wel:
'Hee kom naar Smurfenland, welkom allemaal!
Ja, kom naar Smurfenland, het land van pracht en praal!'
Die laatste zin begreep ik vroeger nooit.

Als ik er zo eens over nadenk, heb ik eigenlijk best vaak een liedje van Bassie en Adriaan in mijn hoofd. Vraag aan me hoeveel dagen een jaar heeft en een halfuur later zing ik, zonder dat ik het zelf in de gaten heb (misschien is dat nog wel het ergste), 365 dagen heeft een jaar.
Je weet wel:
'365 dagen heeft een jaar,
12 maanden, 52 weken
En er is een jaar verstreken...'

En van de week heb ik één keer die bestel-nu-de-aller-leukste-Bassie-en-Adriaan-ringtones reclame gezien waarop Adriaan zingt: 'Kijk links en rechts en nog een keer voor je oversteken gaat…' (of is het: …als je oversteken moet…?). En Bassie staat er dan als een debiel naar links en rechts kijkend naast. Maar goed, ik heb die reclame maar één keer gezien, maar ik heb het liedje de afgelopen week zo’n 100 keer gezongen.
Het scheelt dat het dan wel leerzame liedjes zijn. Dat maakt het minder erg. Vind ik.

Zo gaat dat eigenlijk heel de dag door.
Ik vroeg me altijd af hoe het komt dat ik zo vaak schor ben, maar ik geloof dat ik nu wel een vaag vermoeden heb..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten