Ja hoor, er is er weer één. Een krantenartikel over hoe slecht studenten wel niet in Nederlands zijn. Hoewel niet iedereen over één kam geschoren wordt hoor: het gaat hier alleen om allochtone studenten, studenten die van het MBO komen, havisten en hbo'ers van allochtone afkomst. Blijven er naar mijn idee niet veel over, maar goed, dat terzijde.
Mij, een Pabo 3 student die van het MBO komt, verbaast het niks hoor. Toevallig zitten wij nu midden in het project "Hersenen in actie" waarin wij onder andere geleerd hebben dat iets wat fout is aangeleerd er heel moeilijk weer uit te krijgen is.
Grappig om dan te zien dat je mentor op stage, jouw goede voorbeeld, zelf op ieder werkblad dat fout gemaakt is schrijft dat het kind het 'overnieuw' moet doen.
Voor degene die zich nu met een fronsende wenkbrauw afvragen wat daar fout aan is: je doet iets 'over' of je doet het 'opnieuw'. Iets 'overnieuw' doen bestaat niet.
Net zoiets als wanneer de juf een les met geld geeft. De juf koopt iets bij het kind en het kind rekent uit hoeveel het kost. De juf pakt een paar plastic appels en vraagt: "Hoe duur kost dit?"
Oei, en daar heb je hem al. Je vraagt namelijk "Hoe duur is dit?" of "Hoeveel kost dit?"
Ook heel irritant is het wanneer een docent je verwijt dat "Je tas groter is als jijzelf". Fout meester! Mijn tas is groter DAN mijzelf. Als je hem doorhebt is de regel van 'als' en 'dan' best makkelijk hoor. Maar ja, als jouw meester je heeft aangeleerd dat je bij een vergrotende trap 'als' kan gebruiken, tja...
Enfin, wat ik wil zeggen is dat de studenten nu wel de schuld krijgen zo slecht te zijn in Nederlands, maar dat de leerkrachten, hoogleraren en docenten eerst eens even naar zichzelf moeten luisteren voor ze een oordeel klaarhebben.
En dan heb ik het over de journalisten die deze krantenartikelen schrijven nog niet eens gehad.
Oja, en dit geldt natuurlijk niet voor alle leerkrachten, hoogleraren, docenten en journalisten. Alleen die op een school, universiteit of voor een krant werken. Ik wil ze tenslotte niet allemaal over één kam scheren.
Mij, een Pabo 3 student die van het MBO komt, verbaast het niks hoor. Toevallig zitten wij nu midden in het project "Hersenen in actie" waarin wij onder andere geleerd hebben dat iets wat fout is aangeleerd er heel moeilijk weer uit te krijgen is.
Grappig om dan te zien dat je mentor op stage, jouw goede voorbeeld, zelf op ieder werkblad dat fout gemaakt is schrijft dat het kind het 'overnieuw' moet doen.
Voor degene die zich nu met een fronsende wenkbrauw afvragen wat daar fout aan is: je doet iets 'over' of je doet het 'opnieuw'. Iets 'overnieuw' doen bestaat niet.
Net zoiets als wanneer de juf een les met geld geeft. De juf koopt iets bij het kind en het kind rekent uit hoeveel het kost. De juf pakt een paar plastic appels en vraagt: "Hoe duur kost dit?"
Oei, en daar heb je hem al. Je vraagt namelijk "Hoe duur is dit?" of "Hoeveel kost dit?"
Ook heel irritant is het wanneer een docent je verwijt dat "Je tas groter is als jijzelf". Fout meester! Mijn tas is groter DAN mijzelf. Als je hem doorhebt is de regel van 'als' en 'dan' best makkelijk hoor. Maar ja, als jouw meester je heeft aangeleerd dat je bij een vergrotende trap 'als' kan gebruiken, tja...
Enfin, wat ik wil zeggen is dat de studenten nu wel de schuld krijgen zo slecht te zijn in Nederlands, maar dat de leerkrachten, hoogleraren en docenten eerst eens even naar zichzelf moeten luisteren voor ze een oordeel klaarhebben.
En dan heb ik het over de journalisten die deze krantenartikelen schrijven nog niet eens gehad.
Oja, en dit geldt natuurlijk niet voor alle leerkrachten, hoogleraren, docenten en journalisten. Alleen die op een school, universiteit of voor een krant werken. Ik wil ze tenslotte niet allemaal over één kam scheren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten