donderdag 28 november 2013

Sokken in sandalen

9 aug 2011


Al bijna 22 jaar loop ik rond met een onbeantwoorde vraag: Waarom dragen mensen in godsnaam sokken in sandalen??

Eigenlijk kan ik me al niet vinden in het feit dat er mensen zijn die sandalen dragen. Ik vind ze over het algemeen gewoon lelijk. Maar goed, wie ben ik om daarover te oordelen? Ik ben een Birkenstock liefhebber en er zijn vast ook mensen die die lelijk vinden.

Over het feit dat er mensen zijn die sandalen leuk en/of fijn vinden kan ik me dan ook nog wel vinden. Ze zijn tenslotte erg handig in de zomer. Een fris windje tussen je tenen door, geen zweetvoeten in warme schoenen en je tenen kunnen gewoon vrijuit wiebelen omdat ze niet geklemd zitten in een paar dikke witte sportsokken.
Ho, wacht eens! Dat zitten ze wel! Er gaat hier iets goed fout. Volgens de Van Dale zijn sandalen ‘open schoenen’. Open schoenen horen open te zijn. Bedoelt voor blote voeten, niet voor sokken. Wat bezielt mensen? Geven zij niet om hun voeten? En kan het ze niet schelen dat ze er belachelijk bijlopen? En wat is eigenlijk het nut van sokken in sandalen? Dan kan je toch net zo goed gewoon dichte schoenen aantrekken? Als iemand een antwoord weet op een van deze vragen… Laat het me weten! Je zou de eerste in 22 jaar zijn!

Je hebt trouwens verschillende soorten “sokken in sandalen”. Zo heb je de klassieker, met stip op 1 qua lelijkheid: de Jezus-slipper met witte sportsokken. Meestal gedragen door de mannen van middelbare leeftijd die hun sixpack al een tijdje kwijt zijn. Ze dragen ze het liefst in combinatie met een korte broek en trekken de sokken tot ongeveer hun oksels op.
Een goede nummer 2 gaat naar Crocs met sokken. Hoewel… die zou ook best op 1 kunnen staan. Maar goed, dat is weer een heel andere blog.
Dan heb je de laatste-nieuwe-mode sokken in sandalen. Gedragen door meisjes die aantrekken wat “in de mode is”, of het nou staat of niet. Meestal dragen zij de wat leukere sandaaltjes met witte sokjes met een kant randje omgeslagen. Dezelfde die meisjes van 4 ook dragen, maar dan in zwarte lakschoentjes.

Daar waar ik voorheen iedere vorm sandalen afweerde, heb ook ik me nu toch gewaagd aan een paar sandaaltjes. Eigenlijk ook wannabe sandalen, want ze hebben wat weg van laarsjes. Maar ik draag ze wel zonder sokken! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten