donderdag 28 november 2013

Ezelsbruggetjes

28 jun 2010


Vraag me niet waarom ik op dit moment met 30 graden achter de laptop zit, maar het is zo.
Nou oke dan, eigenlijk moet ik nog een verslag maken maar ik doe alles om dat uit te stellen... Daarom ga ik zo eerst nog even zwemmen om af te koelen. Oh, en ik moet nog even lunchen want dat schaaltje vla van vanochtend is nu wel verteerd.


Anyway, ik had vandaag nog even een herkansing (erg leuk als de rest van middelbareschoolgaand en studerend Nederland ligt uit te puffen op het strand) die ik dus moest leren in diezelfde 30 graden die het gisteren en eergisteren ook was.
En dat heb ik dus ook gedaan. In de tuin, dobberend op het luchtbed in ons zwembad.
Want als je dan toch moet leren, kan je het jezelf maar beter makkelijker maken toch?

Maar hoe krijg je in godsnaam in je hoofd wat een etymologisch, syllabisch, syntactisch, orthografisch of een morfologisch principe is? Het uit elkaar houden van die woorden is al een opgave opzich, laat staan de goede betekenis bij het goede principe.
Tot ik gister, dobberend in het zwembad, op het briljante idee kwam ezelsbruggetjes te verzinnen. Gewoon, bij elk woord iets verzinnen waardoor het blijft hangen.
En ik moet wel toegeven dat sommige van mijn ezelsbruggetjes een beetje ver gezocht zijn, maar ik onthoud het wel op die manier!

(Oh, het gaat hier trouwens om de soort taalfouten die kinderen (en volwassenen) maken.)

Maar goed, de vergezochte ezelsbruggetjes. Ik noem een voorbeeld: orthografisch principe (spelling. Wat is de juiste volgorde van letters in een woord).
Mijn ezelsbruggetje? Ortho = orthodontist > zet o.a. plaatjesbeugels, plaatje voor plaatje, op je tanden. Plaatje voor plaatje > letter voor letter!

De rest is logischer.
Morfologisch? Mor > more = meer > meer woordstukjes!
Syntactisch? > Welke volgorde van zinsdelen (syn > zin) is slim (tactisch) > volgorde van zinsdelen!
Syllabisch? > Sylla > Je hoort 'aa', maar je schrijft 'a'!
Etymo... Oke, genoeg.

Ik heb mijn toets gehad en door mijn ezelsbruggetjes wist ik wel mooi wat wat was. Maar of ik nou ook het juiste antwoord heb gegeven bij de vreemd omschreven vragen is nog maar de vraag...
Maar het is wel leuk om na de toets van je klasgenootjes te horen dat zij een vraag wisten door jouw ezelsbruggetje!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten