Oké, Nederlanders zitten vol vooroordelen. Meestal maak ik me er niet zo druk om, maar nu ze ons, studenten, onze studiefinanciering af willen nemen en ons dan ook nog lui en laks noemen, moet ik hier toch wel even een stokje voor steken.
Het eerste vooroordeel wil ik gelijk even uit de wereld helpen. Wij “studenten” zijn namelijk niet te lui of te laks om onze ov-kaart op te laden. Ik en nog ongeveer een miljoen studenten zijn namelijk al vanaf half december aan het proberen onze ov-kaart op te laden, want toen hingen er al overal van die onaardige aankondigingen dat als je je ov-kaart niet voor 31 januari had opgeladen, je dan niet meer gratis mocht reizen.
Tot eind december was het totaal nutteloos in de rij te gaan staan bij dat apparaatje. Het enige wat dat apparaat steeds aangaf was dat je achternaam nog niet aan de beurt was. Welke achternaam dan wel aan de beurt was weet ik niet, want zelfs mensen van wie de achternaam met een 'A' begint waren nog niet aan de beurt.
Maar goed, niet getreurd, we hadden immers nog een hele maand om onze ov-kaart op te laden.
In januari probeerde we het opnieuw (nieuw jaar, nieuwe kansen). Tot mijn verbazing was mijn achternaam (beginnend met een 'S') vanaf 2 januari opeens meteen aan de beurt.
Na 20 minuten in de rij, drie gemiste metro’s en 30 medestudenten die ook in de rij stonden later, was ik eindelijk aan de beurt. Ik stopte mijn ov-kaart in de gleuf en toen kwam het in beeld: ‘Op dit moment kan uw ov-kaart niet worden opgeladen, onze excuses’
En daar sta je dan 20 minuten voor in de rij.
Zo is dat nu een stuk of 3 keer gebeurd, tot de dag dat én mijn achternaam aan de beurt was én mijn ov-kaart op dit moment wel opgeladen kon worden. Jottum!
Vorige week (een paar dagen voor de gevreesde deadline) stonden er nog genoeg studenten in de rij van wie of de achternaam nog niet aan de beurt was, of bij wie zijn ov-kaart op dit moment niet opgeladen kon worden. Naast hen stonden de mensen van de Metro en de Spits krantjes uit te delen, waarin een verwijtend stuk stond over lakse en luie studenten die tot het laatste moment wachtten met het opladen van hun ov-kaart.
Nou vraag ik je…
En ik weet niet hoe het komt, maar Nederland denkt dat wij, studenten dus, een luxe leventje leiden. We zijn lui, feesten iedere avond, om vervolgens de volgende dag tot een uurtje of 1 uit te slapen, hoeven amper naar school en hoeven ook niet te werken, want we krijgen toch bergen studiefinanciering.
Nou, ik zal jullie uit de droom helpen. Ik moet gewoon 5 dagen in de week naar school, moet bijna iedere dag om kwart over 6 opstaan en weer thuis ben ik vaak zelfs 's avonds nog bezig voor school. Daarnaast werk ik iedere vrijdagavond, zaterdag en soms ook op zondag. Wat betekent dat ik met een beetje geluk 1 dag in de week vrij ben.
Ik heb nu nog een auto (een luxe ik weet het, maar het is de enige optie wil ik nog een heel klein beetje weekend overhouden), maar die moet ik waarschijnlijk verkopen omdat ik het simpelweg gewoon niet meer kan betalen. En ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst eens lekker geshopt heb. Je zou denken ‘Joh meid, dan ga je toch wat meer werken.’
Dat zeggen ze ook, maar eigenlijk bedoelen ze dan: ‘Stop dan helemaal met je sociale leven, stop met sporten en offer heel je vakantie dan lekker op om te gaan werken’.
En dan wil de overheid de studiefinanciering afschaffen om zo te bezuinigen?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind die inzamelingsactie van Haïti een heel mooi gebaar. Maar als er zo’n grote crisis is in Nederland en ze de studiefinanciering van studenten af willen schaffen omdat er bezuinigd moet worden, waar halen ze dan in godsnaam die 40 miljoen euro vandaan?
Het eerste vooroordeel wil ik gelijk even uit de wereld helpen. Wij “studenten” zijn namelijk niet te lui of te laks om onze ov-kaart op te laden. Ik en nog ongeveer een miljoen studenten zijn namelijk al vanaf half december aan het proberen onze ov-kaart op te laden, want toen hingen er al overal van die onaardige aankondigingen dat als je je ov-kaart niet voor 31 januari had opgeladen, je dan niet meer gratis mocht reizen.
Tot eind december was het totaal nutteloos in de rij te gaan staan bij dat apparaatje. Het enige wat dat apparaat steeds aangaf was dat je achternaam nog niet aan de beurt was. Welke achternaam dan wel aan de beurt was weet ik niet, want zelfs mensen van wie de achternaam met een 'A' begint waren nog niet aan de beurt.
Maar goed, niet getreurd, we hadden immers nog een hele maand om onze ov-kaart op te laden.
In januari probeerde we het opnieuw (nieuw jaar, nieuwe kansen). Tot mijn verbazing was mijn achternaam (beginnend met een 'S') vanaf 2 januari opeens meteen aan de beurt.
Na 20 minuten in de rij, drie gemiste metro’s en 30 medestudenten die ook in de rij stonden later, was ik eindelijk aan de beurt. Ik stopte mijn ov-kaart in de gleuf en toen kwam het in beeld: ‘Op dit moment kan uw ov-kaart niet worden opgeladen, onze excuses’
En daar sta je dan 20 minuten voor in de rij.
Zo is dat nu een stuk of 3 keer gebeurd, tot de dag dat én mijn achternaam aan de beurt was én mijn ov-kaart op dit moment wel opgeladen kon worden. Jottum!
Vorige week (een paar dagen voor de gevreesde deadline) stonden er nog genoeg studenten in de rij van wie of de achternaam nog niet aan de beurt was, of bij wie zijn ov-kaart op dit moment niet opgeladen kon worden. Naast hen stonden de mensen van de Metro en de Spits krantjes uit te delen, waarin een verwijtend stuk stond over lakse en luie studenten die tot het laatste moment wachtten met het opladen van hun ov-kaart.
Nou vraag ik je…
En ik weet niet hoe het komt, maar Nederland denkt dat wij, studenten dus, een luxe leventje leiden. We zijn lui, feesten iedere avond, om vervolgens de volgende dag tot een uurtje of 1 uit te slapen, hoeven amper naar school en hoeven ook niet te werken, want we krijgen toch bergen studiefinanciering.
Nou, ik zal jullie uit de droom helpen. Ik moet gewoon 5 dagen in de week naar school, moet bijna iedere dag om kwart over 6 opstaan en weer thuis ben ik vaak zelfs 's avonds nog bezig voor school. Daarnaast werk ik iedere vrijdagavond, zaterdag en soms ook op zondag. Wat betekent dat ik met een beetje geluk 1 dag in de week vrij ben.
Ik heb nu nog een auto (een luxe ik weet het, maar het is de enige optie wil ik nog een heel klein beetje weekend overhouden), maar die moet ik waarschijnlijk verkopen omdat ik het simpelweg gewoon niet meer kan betalen. En ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst eens lekker geshopt heb. Je zou denken ‘Joh meid, dan ga je toch wat meer werken.’
Dat zeggen ze ook, maar eigenlijk bedoelen ze dan: ‘Stop dan helemaal met je sociale leven, stop met sporten en offer heel je vakantie dan lekker op om te gaan werken’.
En dan wil de overheid de studiefinanciering afschaffen om zo te bezuinigen?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind die inzamelingsactie van Haïti een heel mooi gebaar. Maar als er zo’n grote crisis is in Nederland en ze de studiefinanciering van studenten af willen schaffen omdat er bezuinigd moet worden, waar halen ze dan in godsnaam die 40 miljoen euro vandaan?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten